Fedttransplantation

Fedttransplantation anvendes til at skabe fylde i ansigtet, på kroppen, på arme og ben. Med den nyeste teknologi, som klinikken var den første til at introducere herhjemme, er det muligt at anvende fedt til brystforstørrelse i stedet for implantater. Da fedtet lever videre som levende væv i den nye placering, er resultatet varigt, som en naturlig del af kroppen.

Patientinformation

Formål:
Fedttransplantation er en operation, der har til formål at udfylde dybe furer eller gruber fx i ansigtet eller give større fylde fx til bryster. Formålet er at forbedre ansigtsfaconen eller kropsfaconen.

Generelt:
Ved en fedttransplantation kan man kun opnå en moderat forøgelse af fylden af vævet (volumen), og hvis man ønsker et større volumen fx i brystet må man regne med 2 eller flere fedttransplantationer. Ved fedttransplantation til brystet bør der foretages en mammografi inden operationen.

Teknik:
Operationen udføres enten i fuld bedøvelse eller lokalbedøvelse evt. suppleret med indsprøjtning af smertestillende medicin og sovemidler afhængig af operationens størrelse. Der indsprøjtes lokalbedøvende væske i fedtvævet hvor man skal fjerne fedtet for at mindske blødning. Specielle sugekanyler føres gennem små stikkanaler ind i fedtvævet fx på maven, og der suges indtil der er fjernet en passende mængde fedt. Det udsugede sterile fedt indsprøjtes som små dråber på det sted, hvor man ønsker volumenforøgelse fx i ansigtet eller i brysterne.

Forløb:
Efter operationen iføres patienten evt. en passende bandage. De implanterede områder må ikke udsættes for tryk. Man må ikke sidde eller ligge på de transplanterede områder. Tråde fjernes efter 7-14 dage. Smerter behandles med mild smertestillende medicin. Man bør være oppegående, og arbejdet kan ofte genoptages efter få dage til en uge. Sport kan påbegyndes efter 3-4 uger, når ømheden har fortaget sig.

Bivirkninger:
Ømhed, hævelse, misfarvning og føleforstyrrelser af de behandlede områder samt ujævnheder under huden hører med til et normalt forløb.

Komplikationer:
Ved en fedttransplantation må man regne med at noget af fedtet ikke ”slår an”, dvs at noget af fedtet forsvinder indenfor den første tid. Egentlige komplikationer er sjældne og kan bestå i blodansamlinger, infektioner og nekrose (vævsdød) af huden samt permanente føleforstyrrelser i huden. Den største risiko er, at en større del af fedtet forsvinder, og patienten derfor ikke opnår det resultat, der forventes.

Forventet resultat:
Øget fylde af væv der udglatter furer eller giver fx brystet øget volumen. Evt. skal fedttransplantationen gentages en eller flere gange for opnå det ønskede resultat. Hvis fedtet først er slået an, er virkningen permanent. Vægten bør holdes stabil, da fylden også vil øges i de transplanterede områder ved vægtøgning og mindskes ved vægttab.

Tryghedspakke

Tryghed er et omdrejningspunkt hos Bjerregaard Plastikkirurgisk klinik.

Der kan være mange tvivlsspørgsmål i forbindelse med et kosmetisk indgreb, og hos os får du et tilpasset forløb med din personlige kirurg.

Læs mere here